Folkhälsomyndigheten vill stoppa smarta mobiler för barn under 13

Barn ska vänta med smart telefon tills de fyllt 13 år, enligt Folkhälsomyndigheten. Förslaget väcker nu debatt om både hälsa och tillgänglighet.

Folkhälsomyndigheten anser att barn under 13 år inte bör ha en smart telefon. Myndigheten lyfter bland annat risker kopplade till skärmtid, sömn och barns psykiska hälsa.

Förslaget har redan väckt reaktioner. Kritiker menar att en åldersgräns kan bli svår att genomföra i praktiken och att den riskerar att uppfattas som exkluderande för familjer med olika förutsättningar.

Samtidigt betonar Folkhälsomyndigheten att syftet är att skapa bättre förutsättningar för barns välmående och minska den tid som unga barn tillbringar framför skärmen. Frågan väntas nu fortsätta diskuteras både bland föräldrar och beslutsfattare.

Läs mer