Regeringen vill skärpa utvisningsreglerna för brottslingar

Utländska medborgare som döms för brott ska kunna utvisas lättare. Nu vill regeringen göra huvudregeln tydligare och hårdare.

Regeringen vill att fler utlänningar som begår brott ska kunna utvisas från Sverige. Förslaget innebär att utvisning ska bli huvudregel i fler fall när brottet är tillräckligt allvarligt.

I dag krävs det ofta att brottet når upp till en viss nivå för att utvisning ska bli aktuell. Med de nya reglerna vill man sänka tröskeln och göra det enklare för domstolarna att besluta om utvisning.

Syftet är att skärpa konsekvenserna för den som kommer till Sverige och begår brott. Förslaget är en del av en bredare kriminalpolitisk linje där regeringen vill markera hårdare mot brottslighet.

Om ändringarna går igenom kan fler dömda utlänningar alltså tvingas lämna landet efter avtjänat straff.

Läs mer