Beslagtog knark på boendet – dömdes själv för innehav

Han gjorde sitt jobb – men dömdes ändå. Nu hoppas mannen att fallet ska tas vidare till Högsta domstolen.

En anställd på ett behandlingshem tog kokain i beslag på arbetsplatsen. Kort därefter hamnade han själv i rättens fokus och dömdes för narkotikainnehav.

Mannen menar att han agerade inom ramen för sitt arbete och att han därför inte borde ha straffats. Enligt honom handlar det om att han gjorde precis det han var satt att göra: att hantera och säkra droger som hittats på boendet.

Nu vill han få saken prövad högre upp i rättssystemet och hoppas att Högsta domstolen tar upp fallet. Han beskriver domen som orimlig och menar att den kan få konsekvenser för andra som arbetar med liknande uppgifter.

Fallet väcker frågor om gränsen mellan tjänsteutövning och straffbart innehav – och om personal som beslagtar narkotika på behandlingshem riskerar att själva hamna i juridiskt blåsväder.

Läs mer