Sydkoreas exminister får 25 år – efter dramat kring undantagstillståndet

Den tidigare justitieministern Park Sung-Jae döms till ett långt fängelsestraff för sin roll i det uppmärksammade undantagstillståndet i Sydkorea.

Sydkoreas tidigare justitieminister Park Sung-Jae har dömts till 25 års fängelse för sin roll i samband med det omstridda undantagstillståndet i landet.

Domen är ett nytt tungt slag i den politiska kris som skakat Sydkorea och väckt stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt. Park Sung-Jae anses ha haft en central roll i händelseförloppet, som nu lett till ett av de hårdaste straffen i den här typen av mål.

Fallet har följts noga i Sydkorea, där frågan om ansvar och maktmissbruk fortsatt är högaktuell. Domen markerar också att rättsprocessen kring undantagstillståndet långt ifrån är över.

För Park Sung-Jae innebär beslutet ett dramatiskt fall från en av landets tyngsta politiska poster till ett långt liv bakom galler.

Läs mer