15 inom Kriminalvården anmäls för misstänkt mutbrott efter sparesa

Kriminalvården har åtalsanmält 15 medarbetare efter misstankar om mutbrott. Enligt uppgifterna ska de ha bjudits på ett spahotell – något som nu lett till en intern granskning.

Kriminalvården har gjort en åtalsanmälan mot 15 anställda som misstänks för mutbrott. Bakgrunden är att medarbetarna enligt uppgifter ska ha tagit emot en förmån i form av ett besök på ett spahotell.

Händelsen har väckt frågor om gränsen mellan otillåtna förmåner och vad som kan accepteras inom myndigheten. Nu ska ärendet hanteras vidare, samtidigt som Kriminalvården markerar mot misstänkta regelbrott.

Åtalsanmälan innebär att misstankarna lämnas vidare för rättslig prövning. För de berörda medarbetarna kan det få allvarliga konsekvenser, både arbetsrättsligt och juridiskt.

Kriminalvården har inte gått ut med fler detaljer om de enskilda personerna eller exakt när den misstänkta händelsen inträffade.

Läs mer