Efter uppgörelsen med Iran ska USA:s president nu vilja ta nästa steg – och fokusera på Nordkorea, enligt Sydkoreas president.
USA:s president Donald Trump vill nu rikta uppmärksamheten mot Nordkorea efter att avtalet med Iran blivit klart, uppger Sydkoreas president. Enligt honom är det nästa stora fråga på Trumps agenda.
Uppgifterna kommer i ett läge där spänningarna på Koreahalvön fortsatt är höga och där omvärlden noga följer varje signal från Washington. Om Trump verkligen väljer att prioritera Nordkorea kan det få stor betydelse för både diplomatin i regionen och det säkerhetspolitiska läget i Asien.
Sydkoreas president framhåller att USA nu tycks vilja gå vidare från Iranfrågan och i stället lägga kraft på att hantera hotet från Nordkorea. Det är ännu oklart exakt vilka steg som kan komma härnäst, men beskedet markerar att Nordkorea åter hamnar högt upp på den amerikanska utrikespolitiska dagordningen.