Riksdagen har sagt ja till mobilfri skola. Nu väntar en ny vardag för eleverna när lagen träder i kraft lagom till skolstarten.
Riksdagen har beslutat att skolan ska vara mobilfri. Det innebär att elever inte längre ska kunna använda mobiltelefoner fritt under skoldagen, och lagen börjar gälla lagom till att eleverna återvänder efter sommarlovet.
Beslutet är en tydlig markering från politiskt håll om att mobiltelefoner ska bort från undervisningen och bidra till mer fokus i klassrummen. För skolorna innebär det att nya rutiner behöver vara på plats inför terminsstarten.
Frågan har varit omdebatterad, men nu är beslutet fattat. För elever, lärare och skolledningar väntar därför en ny ordning där mobilen inte längre ska vara en självklar del av skoldagen.