Ytterligare en person har drabbats av näsblod på byggarbetsplatsen på Svartön. Nu väcker händelsen nya frågor om arbetsmiljön.
Ytterligare ett sjukdomsfall har inträffat på SSAB:s byggarbetsplats på Svartön i Luleå. En person har fått näsblod, vilket är det senaste i raden av liknande händelser på platsen.
Det nya fallet kommer efter tidigare rapporter om att flera personer drabbats av samma typ av besvär under arbetet vid den stora industrisatsningen. Händelserna har väckt oro och lett till frågor om vad som kan ligga bakom problemen.
SSAB:s byggarbetsplats på Svartön är en av de mest uppmärksammade industriplatserna i Norrbotten, där omfattande arbeten pågår. Nu riktas blickarna åter mot arbetsmiljön och vilka åtgärder som kan behövas för att förhindra fler incidenter.
Det är ännu oklart vad som orsakat näsbloden och om det finns någon direkt koppling mellan fallen.