Svenskar bötfällda i Norge efter stenincident vid ryska gränsen

Tre svenska medborgare har fått böter i Norge efter en uppmärksammad incident vid gränsen mot Ryssland.

Tre svenska medborgare har bötfällts i Norge efter att ha kastat sten över gränsen mot Ryssland. Händelsen inträffade vid den norska gränsen och har lett till att de tre nu straffas ekonomiskt.

Enligt uppgifterna handlar det om en gränsincident som väckt uppmärksamhet, men detaljerna kring motivet är ännu knapphändiga. Det som står klart är att de svenska medborgarna brutit mot norska regler och därför fått böter.

Händelsen är ovanlig och har snabbt blivit en nyhet som sticker ut, inte minst eftersom den rör både Sverige, Norge och Ryssland i ett känsligt gränsområde.

Läs mer