Sverige reagerar kraftigt efter helgens attacker. Nu kallas Rysslands ambassadör upp till Utrikesdepartementet.
Det svenska Utrikesdepartementet kallar upp Rysslands ambassadör med anledning av helgens attacker. Åtgärden ses som en tydlig markering från svensk sida efter det som inträffat.
Att kalla upp en ambassadör är ett diplomatiskt steg som används när ett land vill uttrycka allvarlig kritik och begära förklaringar. I det här fallet handlar det om att Sverige vill få klarhet i bakgrunden till attackerna och samtidigt signalera att händelserna tas på största allvar.
UD har inte lämnat några ytterligare detaljer i den korta uppgiften, men beskedet visar att frågan nu lyfts till högsta diplomatiska nivå. Mer information väntas när samtalen med den ryska ambassadören har genomförts.