WHO: Extremhettan har krävt över 200 000 liv i Europa

Över 200 000 människor har dött av värmen i Europa sedan 2022, enligt WHO. Nu varnar organisationen för att hettan blivit en allt farligare hälsorisk.

Extremhettan fortsätter att slå hårt mot Europa. Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, har fler än 200 000 människor avlidit till följd av värme sedan 2022.

Siffrorna understryker hur snabbt värmen har blivit en av kontinentens största hälsorisker, särskilt för äldre, sjuka och andra utsatta grupper. WHO varnar samtidigt för att utvecklingen riskerar att förvärras när klimatet blir varmare och värmeböljorna både blir fler och mer intensiva.

Organisationen lyfter också behovet av bättre beredskap i vården, tydligare varningssystem och fler åtgärder för att skydda befolkningen när temperaturen stiger.

För Europa innebär det här en allvarlig påminnelse om att extremvärme inte bara är en väderfråga – utan en fråga om liv och död.

Läs mer